Sammen genopfinder vi livet
Fra indersiden af vores børns hjerter
Hvad driver os?
Vores formål og vores værdier guider os i alt hvad vi gør. Og i svære tider støtter og opmuntrer formålet os. Det er vigtigt at alle som er en del af SOL ræssonerer med disse grundlæggende tanker.
Formål
11 juni 2024
Sammen genopfinder vi livet
– fra indersiden af vores børns hjerter
SOL – Agile Learning Center – er et alternativ (til fx vuggestue, skovbørnehave og friskole) for familier, som prioriterer at være sammen (fx hjemmepassere, og hjemmeskolere). SOL er placeret kun 30 min med det offentlige fra Kbhs. Hovedbanegård, midt i fredet natur.
SOL er et fleksibelt tilbud som både gør det nemmere og endnu mere meningsfyldt og nydelsesfuldt at være familie sammen.
SOL er et værdifællesskab som støtter din familie fra du bliver gravid til dit barn bliver teenager. Sammen genopfinder vi familielivet.
Individualitet til gavn for helheden
I SOL ser vi os selv, som en del af en hastigt voksende global bevægelse, som er i fuld gang med at genopfinde vores uddannelsessystem og hele måden vi, som mennesker, er sammen med vores børn og hinanden i de vigtigste formative år.
Vi tror på: At hvis vi ønsker at skabe ægte fremgang i verden, så er en af de vigtigste – måske den vigtigste – opgave, at designe og lede miljøer, hvor børn (Læs: mennesker) kan blive bestyrket i deres selvberoenhed og unikke individualitet til gavn for helheden.
SOL ønsker at vores børn vokser op i et miljø, som styrker deres iboende evne til at skabe og leve et liv, som de ønsker det, og dermed gøre verden til et endnu bedre sted. Et miljø som fejrer, hvem de er, i deres unikhed, i stedet for at forme dem ind i allerede eksisterende kasser. Det gør vi ved at tage tydeligt lederskab og ved intentionel facilitering af deres (og vores) læringsprocesser.
En lykkelig barndom
Alle forældre ønsker som udgangspunkt, at give deres børn en sund, opbyggelig og lykkelig barndom. Ingen mennesker ønsker det modsatte: En usund, nedbrydende og ulykkelig opvækst for deres børn.
I denne tid er det for mange et vilkår, at vi er omgivet af en altdominerende adskillelseskultur, som, i stedet for samvær og samhørighed, promoverer adskillelse og tilpasning.
Kulturen er drevet af stærke økonomiske og politiske interesser og har tilrettelagt bestemte måder at gøre tingene på. Og hvis du og din familie passer ind i de kasser, så går det hele meget nemmere. “Kan du nok se, lille du”. Og som det hedder i ledelsesjargon: “Kultur spiser strategi til morgenmad”.
Rigtig mange forældre ser derfor sig selv give efter for et ydre pres, og ender med at gøre ting, som de ikke oprindeligt ønskede, som ikke føles rigtigt i deres hjerte, og som de ikke ville gøre, hvis de turde stå ved sig selv.
En fredet barndom i et fredet naturreservat
SOL er et Agile Learning Center, som tilbyder børnene og deres familier et intentionelt miljø for det, som teoretikere kalder, “Selvstyret Læring” og/eller “Selvorganiseret Læring”. Vi foretrækker at kalde det “oprindelig leg”, men uanset hvad vi kalder det, så var det gennem hele menneskehedens historie og op til forholdsvist for nylig, via leg og legende adfærd at mennesker lærte nye færdigheder. Derfor står der skrevet “In play we trust” over indgangen til SOL.
Vores fornemste formål er at skabe, opretholde og udvikle:
– et trygt frirum for familier,
- – hvor legebørn i alle aldre,
- – via nysgerrighed og personlige interesser,
- – i en indefra styret timing i deres eget naturlige tempo,
- – i samspil med andre kan udfolde deres evner optimalt.
Præcis som naturen har designet os til at gøre det, og som menneskeheden oprindeligt gjorde det i de første mange hundrede tusind år.
Ved at placere SOL midt i fredet natur peger vi også på, at vi ønsker et miljø hvor børnenes oprindelige natur er beskyttet og får lov til at udvikle sig uden for meget manipulation fra den omkringliggende og ofte destruktive kultur, som kommer til at drive profit på, at udsuge menneskers iboende skaberkraft og transformere den til ufrivillig forbrugermentalitet.
Giv børnene en chance – de er lige ankommet!
For børn at lære, at navigere sundt og stærkt i denne verden, har de brug for mange muligheder for, faktisk at være ved roret af deres læringsoplevelse (og liv!), at kunne øve sig i at mærke efter og træffe beslutninger og derigennem opdage og udfolde deres unikke evner, talenter og præferencer. Og på den baggrund opøve de tilhørende færdigheder og den nødvendige erfaring for, på sigt, at kunne skabe det bedst mulige liv for dem selv og os andre.
En af de største misforståelser i skoleverdenen er, at mennesker lærer ved, at få pumpet information ind i deres hjerne. Men læring er faktisk en aktiv proces, som involverer menneskelig kreativitet. Og al sand udvikling kommer indefra.
Den daglige aktivitet i SOL er organiseret omkring denne forståelse.
Børn er naturligt lærende. De er på deres højdepunkt af mental fleksibilitet og evne til at assimilere ideer, indsigt og udforskning. Det virker meningsløst fx at fylde deres dage og aftener med indlæring af data til standardiserede tests om et snævert udvalg af emner, når vi lever i en tidsalder, hvor information er lige ved hånden. Langt vigtigere er fx færdighederne til at finde, filtrere, integrere information, og bruge den på nye og kreative måder for at opbygge noget værdifuldt. Og evnen til effektivt at omsætte en vision eller idé til konkrete resultater har altid været en værdifuld færdighed. I dagens hastigt udviklende verden er dét en grundlæggende kapacitet for lederne inden for ethvert felt.
Hvad hvis skolen var det fedeste sted i dit og dit barns liv?
Skoler arbejder traditionelt ud fra en ide om, at det er gavnligt at have et standard curriculum for alle, med en oppefra og ned tilgang: “Dette er hvad alle børn bør lære!”. “Dette er måden børn bør lære det på!”. “Alle børn bør lære det på dette niveau i deres liv på denne specifikke måde”.
I Sol er det omvendt: Strukturerne tilpasser sig det enkelte barn og den enkelte families behov.
Strukturen i et Agile Learning Center er designet til at nære en produktiv, levende og sund kultur – hvilket giver deltagerne mulighed for autentisk at engagere sig i læringsprocesser, der fx udvikler et sundt selvværd, selvtillid, følelsesmæssig intelligens, mental smidighed, dynamiske og relationelle færdigheder.
Børnene i SOL glæder sig til at “komme i skole” hver dag, fordi vi sætter dem i førersædet for deres uddannelse – støtter dem i at sætte intentioner, reflektere over deres valg, udforske deres naturlige nysgerrighed og dyrke deres evner og talenter.
Vi retter vores energi mod det, der virkelig betyder noget for børnenes udvikling: deres indstilling til læring og kompleksitet, deres evne til at arbejde effektivt og indfølende i teams, og deres evne til at træffe beslutninger i resonans med hvem og hvor de er.
At “passe ind” er det modsatte af at “høre til”
I SOL tror vi på at individualitet og samhørighed er gensidigt fordrende – ikke modsætninger, som adskillelseskulturen hævder. Gennem den forståelse ønsker vi at skabe et miljø med sunde og nærende relationer, kendetegnet ved dyb respekt for at individets selvstændighed er i overensstemmelse med fællesskabets interesser.
SOL ønsker at understøtte en sund og naturlig udvikling for børn i alle aldre, og deres familie, gennem en kærlig og nærværende relationel kultur og tilhørende strukturer, hvor formålet er, at hvert enkelt barn (og familien) trives optimalt. At alle trygt og frit kan udfolde deres iboende evner og udvikle deres interesser og færdigheder i et levende og kreativt samspil med nærende relationer.
Vi ønsker også at facilitere at familiemedlemmer gennem intentionelt samvær, træning og uddannelse støttes i at udvikle en nærende kultur i de enkelte familier.
Fremtiden er nær!
I SOL gør vi os umage med at gøre det bedre end de sidste generationer, dér hvor de kom til kort, og samtidig er vi opmærksomme på ikke at smide de gode ting ud som de havde fat i. Det er ikke altid nemt at finde hoved og hale i det hele. Men vi tror på, at hvis vi lader hjertet guide os, så finder vi vejen ❤️
I stedet for at fokusere på, hvor meget der er galt i denne verden, arbejder SOL på at gøre tingene bedre. I stedet for at fokusere på problemerne ønsker vi at finde og fokusere på de gode løsninger som allerede eksisterer. Og hvis vi ikke kan finde nogen, så afprøver vi nye muligheder. Både fejltagelser og succeser tager vi som oplevelser på vejen. Vi tilpasser os, justerer og tjener denne fantastiske, evidensbaserede, visdomsbaserede, kærlighedsfremmende vej mod mere kompleksitet og udvidelse.
Velvidende at i sidste ende, er det menneskene vi deler rejsen med, som gør oplevelsen værdifuld. Mennesker som dig og mig og ikke mindst vores børn.
Nogle siger, at disse ambitioner “ikke er realistiske”. Nuvel det skal de selvfølgelig have lov at mene. Men må jeg lige – i al stilfærdighed – minde om, at hele universet er et stort levende mirakel ud over vores vildeste fantasi!
Varm krammer
Johannes
Værdier
24 april 2024
Her kommer en fremlæggelse af de værdier som vores fundament består af.
teksten er under udarbejdelse.