DIT BARN
En sund og naturlig udvikling i trygge, frie og nærværende rammer
Et hus bliver ikke sundere end sit fundament
De strukturer, den dagligdag, og det liv vi tilbyder vores små mennesker, i deres vigtigste formative år, har fuldstændig afgørende indflydelse på resten af deres liv.
Med en legende tilgang tager SOL dette ansvar dødsens alvorligt.
Fra barndom til frifindelse
“Yup! These are my gifts. I know who I am!”
Fremtiden hungrer efter selvstændigt tænkende og kreative mennesker med et sundt selvværd, som kender deres unikke styrker og derfor ved, hvordan de bedst bidrager til helheden.
Hvad der adskiller mennesker fra andre dyr er skaberkraften, vores fænomenale evne til at forestille os og skabe noget der ikke var der før. En iboende og afgørende evne, hvis vi som menneskehed skal løse de omfattende problemer, vi har fået skabt for os selv. To andre afgørende faktorer bliver de ideer og det mindset, vi udfører ideerne med.
Børn er mennesker. Mennesker kan leve i tilfredshed (eller lykke som det også hedder), når grundlæggende menneskelige behov er dækket. Hvis fx. tryghed, kærlighed, samhørighed er nærværende og tilgængelige efter behov, så begynder vi for alvor at blomstre, eller selvaktualisere, som det så fint hedder. Vi går fra at være forbrugere til at være skabere.
Derfor er fraværet af tvang altafgørende i børns opvækst. Friheden til selv at vælge og variere, ud fra hvad der mærkes rigtigt i det enkelte øjeblik (indre autoritet), er en iboende og fuldstændig afgørende evne ikke at få forstyrret eller ødelagt i sin barndom. Ligeledes er det med oplevelsen af at høre til, som er det modsatte af oplevelsen af at skulle passe ind. Når vi oplever at høre til, tør vi være os selv, som er afgørende i samarbejdet med andre. Jo mere mennesker udvikler deres egen individualitet og oplever deres eget værd, jo bedre egnede er de til at leve og arbejde sammen i menneskelige fællesskaber, og bidrage med deres unikke gaver og opgaver.
Vi ved i dag rigtig meget om, hvad der gør børn godt. Hvad der skal til for at nære og beskytte en sund og naturlig udvikling, og med en legende tilgang tager vi i SOL al den viden dødsens alvorligt. Derfor har vi designet rammerne for at optimere udfoldelsen af menneskelige evner, som fx nysgerrighed og kreativitet, ihærdighed og umage, indføling og samarbejde, og vi fejrer både individuel og kollektiv menneskelige udfoldelse, som skaber overflod til alle. Vi skaber en model for, hvordan hverdagen kan gøres meget .. meget bedre, som fremtiden er hjertelig velkommen til at kopiere.
SOL gør brug af fire forskellige adskilte legerum:
Fire legeRUM
I SOL vil du se læringsprocesser udfolde sig i fire forskellige lege”rum”.
Hver med deres indbyggede formål og intentionelle strukturer.
Se de fire i felterne nedenfor.
Familie leg (børn +forældre)
Dette rum har den højeste grad af tryghed og samhørighed. Og består af både guidede og explorative læringsproceser.
Barnet og forælder tager i gensidigt samarbejde ansvar for legen.
Facilitator kan deltage hvis det føles rigtigt og giver mening.
Forældre leg kan tage sit udgangspunkt i børnenes spontane ønsker i nuet og/eller kan følge et forudplanlagt læringsforløb fx med eksterne undervisere.
Faciliteret Leg (børn +facilitator)
Facilteret leg kan indeholde guidede og explorative læringsprocesser.
Barnet og facilitator tager i gensidigt samarbejde ansvar for legen.
Forældre kan deltage hvis det føles rigtigt og giver mening. Barn eller facilitator kan også bede forældre om ikke at deltage.
Faciliteret leg kan tage sit udgangspunkt i børnenes spontane ønsker i nuet og/eller kan følge et forudplanlagt læringsforløb fx med eksterne undervisere.
FRI LEG . . (barn + børn)
Explorative læringsprocesser, hvor voksne er indenfor rækkevidde og til rådighed efter behov.
Forud for FRI LEG er børnegruppen etableret relationelt, imens der var voksne tilstede. På den måde sikrer vi at alle børn føler sig trygge og tillidsfulde i gruppen, og hver især både tager medansvar for fællesskabet og de enkelte individer.
Voksenfri leg (Barn + barn)
Explorative læringsprocesser uden voksne er tilstede. Leg som børn har gjort det igennem hele menneskehedens historie.
Inden da er børnegruppen veletableret relationelt, imens der var voksne tilstede. På den måde sikrer vi at alle børn føler sig trygge og tillidsfulde i gruppen, og både tager medansvar for fællesskabet og de enkelte individer.