Blog
Our Animal BlogSelvstyret læring i fællesskab
Designe et miljø som børnene trives i, men også et miljø som Selv Styret Læring trives i:
Vilkår omstændigheder betingelser
Er det vi vejer og måler
det vi plejer og tåler?
Eller er det vi måler og og vejer
Det vi .. er og ejer.. Ish
Det vi måler på vokser
Vi arbejder for og gør os umage med at være medskabere af en kultur baseret på magt-med i stedet for magt-over.
The Alliance for Self Directed Education har udviklet målinger for seks vilkår, som optimerer selvstyret læring. Som en naturlig del af hverdagen måler både facilitatorer, forældre og børn løbende på de seks faktorer for at sikre at børnenes trives og lykkes i Selvstyrede Miljøer.
Ansvar
– Selvansvar er implicit i strukturen af vores dage og planlægningsprocesser.
Frihed
– Vores børn engagerer sig i selvvalgte aktiviteter omkring 90% af tiden; de resterende 10% involverer gruppemøder til fælles beslutninger og planlægning.
Adgang til Værktøjer
– Alle børn har adgang til alle vores værktøjer og ressourcer, selvom nogle skal bruges sammen med en mere erfaren person, indtil evnen til at bruge dem sikkert er demonstreret.
Ikke-dømmende Støtte
– Vores kultur er baseret på medfølende kommunikationsprincipper om ikke-dømmende, empati og magt-sammen. I stedet for karaktergivning giver vi muligheder for selvrefleksion og fejrer fremskridt.
Aldersblanding
– Der er ingen klasse niveauer på vores skole. Folk i alle aldre opfordres til at forbinde og deltage i aktiviteter med hvem end der ellers er begejstrede for disse ting, uanset deres alder.
Sundt Fællesskab
– Vi skaber et fællesskab med værdier af tillid, autentisk forbindelse, hædring af hinandens individualitet og forpligtelse til at finde måder at gøre tingene på, der ærer alles behov.
Hvordan opdager man sit formål?
“…the skills to create the future aren’t taught in school.” - elon musk Én ting, vi ved, er at du ikke vil finde dit formål uden rigelige muligheder for at udforske spørgsmålet. Hvis du ikke kan prøve at gøre det, du tror, du vil elske, vil du ikke finde ud af, om du...
Ammestuen mangler i det moderne samfund
Den gode barndom er det samme som det gode liv.Gode relationer er afgørende for livskvalitet. Følelsesmæssige færdigheder ser derfor ud til at være en af livets mest afgørende færdigheder, hvis du ønsker at skabe dig et godt liv. Og følelsesmæssige færdigheder skabes...
Lever vi i et fremtidschok?
Lever vi i et fremtidschok? Vi mangler ikke viden. Men det ser ud til at vi mangler indsigt."Vi mangler ikke længere viden. Vi har mere end viden nok. Men selv om vi har den nødvendige viden, handler vi ikke." Ordene er Professor Steen Hildebrandts og faldt i 2008 på...
Blog 2
Selvstyret læring i fællesskabDesigne et miljø som børnene trives i, men også et miljø som Selv Styret Læring trives i: Vilkår omstændigheder betingelserEr det vi vejer og målerdet vi plejer og tåler? Eller er det vi måler og og vejerDet vi .. er og ejer.. IshDet vi...